Fietsreis Vietnam - Reisverslag uit Gouda, Nederland van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu Fietsreis Vietnam - Reisverslag uit Gouda, Nederland van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu

Fietsreis Vietnam

Door: Robbert de Zwart

Blijf op de hoogte en volg Robbert

01 November 2007 | Nederland, Gouda

Het is al weer lang gelden dat ik een update heb geschreven. Oorzaak: luiheid en gebrek aan inspiratie. Zoals velen al weten, heeft Marjet een zware periode. Ze is gister opnieuw geopereerd en weer teruggezet in een nieuwe startpositie om te gaan revalideren. Zeker mijn eigen enthousiasme wordt getemperd als ik met de voorbereiding bezig ben voor een fietsreis in Vietnam. Djoser heeft me dit keer een reis gegeven die voor het eerst wordt uitgevoerd. Fietsend Vietnam verkennen lijkt me fantastisch! Door de rijstvelden, de rustgevende mensen, de pagodes, enz. Het heerlijke plattelandsleven. Deze manier van reizen lijkt me erg rustgevend ondanks dat er op de fiets geploeterd moet worden de komende 16/17 dagen. Met zeven mensen uit Brassschaat en een totaal aantaal van twintig Nederlanders wordt deze reis uitgevoerd in samenwerking met een lokale gids, een fietsenmaker, chauffeur en bellboy. a

Fietsreis Vietnam, 16 dagen(magazinereis)
Dag-tot-dag
Dag 1 Vertrek Amsterdam
Dag 2 Aankomst Saigon
Saigon is beginpunt van onze fietsreis, hoewel we de fietsen deze eerste dag nog even laten staan. Onderweg naar het hotel valt je direct de mierenhoop van brommers, cyclo’s (fietstaxi’s) en gewone fietsen op. Bij de jongeren maakt vooral de hippe scooter een niet te stuiten opmars. Zeker ’s avonds merk je grote stromen jongeren op die over de weg flaneren met de mooiste scooters.
Saigon is een echte miljoenenstad met een belangrijke haven en centrum voor industrie, handel en internationale communicatie. Na de tweedeling van het land in 1954 werd Saigon hoofdstad van de Republiek Vietnam. Na de intocht van de noordelijke legers in april 1975 gaven de revolutionaire autoriteiten de stad de naam Ho Chi Minh City, maar de meeste inwoners blijven het Saigon noemen. In de architectuur en de stokbroodjes die je op iedere straathoek kunt kopen zijn de Franse invloeden nog duidelijk herkenbaar.
Fraaie voorbeelden van Franse architectuur zijn het postkantoor, het 'Hotel de Ville' ofwel het stadhuis, en de kathedraal. De Vietamezen hebben hier tegenwicht aangegeven door overal in de stad pagodes en tempels te bouwen zodat de ‘eigen’ cultuur en architectuur ook duidelijk zichtbaar zijn.
De eerste dag heb je de tijd om kort kennis te maken met deze bijzondere stad. Je kunt bijvoorbeeld naar de fascinerende Ben Thanh markt lopen, waar je alles kunt kopen wat de gemiddelde Vietnamees eet, draagt of gebruikt. Bij terugkomst in Saigon heb je nog een gehele dag om de stad verder te ontdekken.
Mekong-Delta
Dag 3 Ho Chi Minh City – Ben Tre
Dag 4 Ben Tre – Tra Vinh
Dag 5 Tra Vinh – Soc Trang
Dag 6 Soc Trang – Can Tho
Dag 7 Can Tho – Long Xuyen – Ong Ho
Dag 8 Ong Ho – Sa Dec
We verlaten de stad in onze eigen bus, de fietsen en fietsenmaker gaan mee in de ‘bezemwagen’. Bij het verlaten van de stad merk je al snel waarom we ervoor kiezen om niet de stad uit te fietsen maar voor het eerste stuk onze eigen bus te nemen. Het is een gekrioel van scooters, brommers, auto’s en vrachtauto’s die ’s ochtends de stad in- of uitrijden.
Zodra we de grootste drukte achter ons hebben gelaten, stappen we op onze fietsen. De route voert door verschillende langgerekte dorpen en het landschap wordt steeds mooier naarmate we verder de Mekongdelta intrekken. De talloze vertakkingen van de gelijknamige rivier maken dit vlakke gebied uiterst vruchtbaar.
De bewoners van de delta leveren met hun vele groene rijstvelden en fruitplantages dan ook een belangrijke bijdrage aan de welvaart van Vietnam. Onze eerste fietstocht is een tocht van ca. 20 km naar Tan An waar we de tijd nemen voor een kopje koffie of thee om even bij te komen van het eerste traject. We steken bij My Tho de bovenste vertakking van de Mekong over en fietsen zo’n 15 km verder naar het rustige en vriendelijke plaatsje Ben Tre dat in heel Vietnam bekend staat om de heerlijke kokossnoepjes.
Onderweg komen we al gauw enthousiast groetende Vietnamezen tegen die graag een praatje willen maken en soms een stuk meefietsen. Tijdens deze reis fiets je gemiddeld 35 km per dag. Fietsen is een leuke manier om het leven van de Vietnamezen op het platteland van dichtbij mee te maken. We kunnen stoppen waar we willen, en de tochten zijn ter plaatse, afhankelijk van de wensen van de groep, in te korten of te verlengen.
De route tussen Ben Tre en Tra Vinh leggen we in zijn geheel af met onze fietsen, in totaal is het een tocht van ca. 40 km. We fietsen over landwegen en door kleine dorpjes. We steken vandaag tweemaal een rivierarm over. Een keer met de veerboot bij Ham Luong en we varen een stukje over de Co Chien-rivier, zodat we niet hoeven om te rijden via Vinh Long, wat de bus vandaag wel doet. Van Tra Vinh naar Soc Trang fietsen we een tocht van ca. 50 km, die ter plaatse weer ingekort of verlengd kan worden, door afgelegen gedeeltes van de delta en via de Dat set pagode en de Vleermuizenpagode. In de hele provincie wonen vele Khmer, wat in eerste instantie niet direct zichtbaar is.
De Khmer spreken Vietnamees en de kleding en levenswijze is ook niet heel anders dan dat van de Vietnamezen. Toch leeft de Khmercultuur hier nog duidelijk. Er zijn in de omgeving meer dan 140 Khmertempels te zien. De Vleermuizenpagode ‘Chua Doi’ is een bijzondere bezienswaardigheid in dit gebied. Zodra je het terrein van de klooster nadert hoor je het ‘gegil’ van de vele vleermuizen die hier zijn komen wonen. De monniken zijn vriendelijk en laten je graag meer van het klooster zien. Ook in Soc Trang kun je de Kh’leng pagode bekijken. Het lijkt of deze pagode in zijn geheel vanuit Cambodja is overgeplaatst naar Soc Trang.
Tussen Soc Trang en Can Tho gebruiken we voor een groot deel onze eigen bus. Alleen de laatste 10 km pakken we onze fietsen uit de truck en fietsen we een gedeelte langs de Can Tho rivier. Onderweg van Soc Trang naar Can Tho brengen we een bezoek aan de drijvende markt van ‘Phung Hiep’. Het is een kleine, maar interessante drijvende markt onder de brug. De vele drijvende markten behoren tot de kleurrijkste attracties in de Mekongdelta. De grootste drijvende markt in dit gebied is de markt van Cai Rang bij Can Tho.
Het dagelijks leven speelt zich grotendeels af op en langs het water, vooral ‘s morgens vroeg wanneer de vele houten bootjes naar de drijvende markten varen. Het is dan ook vroeg in de ochtend dat we tijdens een boottocht de markt op zijn best beleven en de levendige sfeer proeven. We varen over drukke, smalle kanaaltjes en langs dorpjes van houten paalwoningen waar kinderen ons toewuiven en vrouwen de was ophangen. Ook stoppen we bij de interessante ‘Phong Dien Floating Markt’. De fietsen gaan mee, zodat we het laatste stuk vanaf Cai Rang terug kunnen fietsen naar Can Tho; dit is een tocht van ca. 30 km. In de restaurantjes aan de haven kun je de delicatesse van de streek uitproberen; kikker, schildpad en slang zijn hele normale gerechten op de menukaart.
In de middag rijden we met de bus naar Long Xuyen waar we na een kort fietstochtje in de omgeving onze fietsen en bagage achterlaten voor een overnachting op Ong Ho, bijgenaamd Tijgereiland. Men zegt dat het vroeger het domein was van veel tijgers en panters. We logeren bij een plaatselijke familie. De eilanders bieden niet alleen onderdak, maar zetten ons ook de maaltijden en veel vers fruit voor. Na het ontbijt verlaten we het eiland, halen we onze bagage op in Long Xuyen en fietsen we verder richting Sa Dec. Deze laatste fietstocht in de delta van zo’n 45 km voert door een landelijk gebied naar het stadje Sa Dec dat bekend is om zijn vele bloemen- en bonsaiboomkwekerijen.
Saigon
Dag 9 Sa Dec - Cu Chi – Saigon
Dag 10 Saigon
Op de terugreis naar Saigon bezoeken we het ondergrondse netwerk van Vietcongtunnels bij Cu Chi dat in de zestiger jaren in deze provincie een uitgestrekt verzetsbolwerk van de Vietcong was.
Na een korte kennismaking aan het begin van de reis hebben we in Saigon nog een volle dag om deze stad beter te leren kennen. Het is een uitgelezen plaats voor een cyclotocht, dus we laten onze eigen fiets vandaag ook even staan. Je hoeft dan, onderweg naar het kloppend hart van de stad, de levendige Chinese marktwijk Cholon, niet zelf op het verkeer te letten. In de middag heb je nog de tijd voor een bezoek aan het Museum van de Revolutie, het historisch museum of het Ho Chi Minh museum. Ook zijn een bezoek aan de ‘Notre Dame kathedraal’ en het centrale postkantoor zeker de moeite waard. Beide gebouwen zijn prima voorbeelden van de Franse invloeden die nog zichtbaar zijn.
Mui Ne
Dag 11 Saigon - Phuoc Hai
Dag 12 Phuoc Hai - Ham Thuan Nam
Dag 13 Ham Thuan Nam - Mui Ne
Dag 14 Mui Ne
Dag 15 Mui Ne - Saigon - Amsterdam
Dag 16 aankomst Amsterdam
We verlaten Saigon weer en fietsen gedeeltes langs de kust naar Phuoc Hai en Ham Thuan Nam. We fietsen een traject van ca. 30 km naar Phuoc Hai en bezoeken onderweg een witte zoutvlakte waar arbeiders vaak druk bezig zijn met het winnen van het zout. Ons hotel in Phuoc Hai ligt aan de kust en een duik in zee is zo gemaakt. Op de achtergrond zie je het berggebied Chau Long en Chau Vien en voor wie zijn benen even wil strekken is een wandeling in de groene omgeving een goed alternatief.
De volgende dag maken we een fietstocht van zo’n 40 km door een rubberplantage en gedeeltes langs de kust naar Ham Thuan Nam. Ook nemen we wederom de tijd om op een mooi strandje te genieten en een duik in zee te nemen. Via het vissersdorp Phan Thiet, rijden we naar het eindpunt van de fietstocht: Mui Ne met zijn witte stranden en palmbomen. De tocht gaat door een rubberplantage en we brengen een bezoek aan een drakenvruchtplantage. In Mui Ne kun je een dag relaxen op het mooie strandje of liefhebbers kunnen nog een kort fietstochtje in de omgeving maken naar bijvoorbeeld een fabriekje waar de bekende Vietnamese vissaus nuoc mam wordt gemaakt of de rode zandduinen waar je een korte wandeling kunt maken. Heerlijk uitgerust rijden we met onze bus naar Saigon voor de terugvlucht naar Amsterdam

• 01 November 2007 - 21:28

Ma En Pa:

Robbert, Veel succes met je fiestreis door Vietnam. Neem je rust, geniet en concentreer je op je werk. Wij concentreren ons op het thuisfront. Als je tijd hebt, laat ons dan veel berichten zien via deze site. Veel liefs van ons.

• 02 November 2007 - 15:35

Clazien En Teun:

Hai Robbert
    OOk wij wensen jou heel veel succes met je fietsreis,geniet er van nu het nog kan en daarna een baan,toch?
    Gr en liefs van ons.

• 10 November 2007 - 17:38

Ilse:

Hoeveel lekke banden heb je al gehad???
    Tot snel!
    Liefs Ilse