De schoonheid van Nepal is divers - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu De schoonheid van Nepal is divers - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu

De schoonheid van Nepal is divers

Door: Robbert de Zwart

Blijf op de hoogte en volg Robbert

09 April 2009 | Nepal, Kathmandu

Op 3 april lokale tijd 08.30 uur kwam ik na bijna 24 uur reizen aan in Kathmandu. Mijn bagage kwam maar niet, snik. Het bleek nog in Dhoa te liggen.
Aangekomen in het kathmandu Vieuw hotel vertelt de eigenaar trots en informatief wat er allemaal mogelijk maar ik besluit eerst een rondje te lopen en eens rustig te acclimatiseren.Enthousiaste tour verkopers,veel souvenir shops, trekking shops, toeterende brommers en restaurants vormen het straatbeeld in Thamel, de touristenwijk.
ik besluit al snel een trekking rondom de Kathmandu vallei te doen en boek een individuele gids bij Eco tours.
De volgende dag staat Gombo Sherpa stipt om 08.00 uur voor me klaar voor het hotel. Behendig lopen we in twintig munuten door het kosmopolische Kathmandu naar de bushalte, waar we een lokale bus nemen. Wachtend op vertrek komt er een sadoes in de bus om de mensen een tika te geven op het voorhoofd. Hij is oranje gehuld en ziet eruit als een bob marley aanhanger. Om zich volledig tot de god shiva over te geven heeft deze man afstand genomen van het leven om zich volledig te wijden aan de god.
Eindelijk vertrekken we met een niet al te volle bus. Toeterend en slingerend door het verkeer stoppen we keer op keer en wordt de bus erg vol. Een jongen van 25 jaar neemt de gelegenheid om zijn engels te oefenen en we praten over het schoolsysteem. Zijn vader is astroloog en hij begrijp niet hoe zijn vader dat kan doen, toekomsten voorspellen van mensen. Hij is vastbesloten om in Amerika te gaan studeren en zijn kennis terug te geven aan Nepal. Een back up plan heeft hij echter niet, alsmede een idee hoe hij de kosten zal betalen.Toet toet, eindelijk na 1,5 uur komen we aan in Sundarijal.
We lunchen wat lokale erwten en beginnen de eerste trekking door een NP naar Chisapani, een trekkersplaats op ong. 2200 meter. Onderweg komen we dragers tegen die tot wel 35 kg op hun rug hebben, een zware business. Er bestaat ook een bevolkingsgroep Sherpa bestaande uit ongeveer 20.000 mensen. Ze wonen in hogergelegen gebieden en zijn aanhanger van het tibetaanse boeddhisme, een vorm van boeddhisme die de kosmos vereerd door bijvoorbeeld met gebedsmolens te bidden, te mediteren, eigenlijk overal boven staan waardoor het leven wordt geaccepteerd.
Na vijf uur voornamelijk omhoog wandelen komen we aan.
PS: ik hou het wat korter anders wordt het een heel lang verhaal.
Dag 2 van de trekking: van chisapani naar nargarkot, een erg mooie trekking door allerlei dorpjes van boeren die aan landbouw doen. Dit is de grootste inkomstenbron in de terai.
Dag 3: Van nargarkot naar Dhulikel, een wandeling van ongeveer 6 uur. Dhet eerste stuk lopen we alleen omhoog tot het uitzichtpunt. helaas was het niet helder. Door naaldenbossen kom ik een meisje tegen met geiten, zie foto. Dhulikhel heeft een uitstraling alsof het 100 jaar heeft stil gestaan, prachtig!
Dag 4: Dhulikel Panauti. Omdat ik deze route al met de Djoser groep doe besluit ik met de bus naar Panauti te gaan. Een leuke ervaring bovenop de bus! Op de kaart maken we een trekking in een ontoeristisch gebied en lunchen in een lokaal dorpje. Erg mooi!
Dag 5, ik besluit naar Patan de stad van de kunst te lopen. Helaas raak ik uitgedroogd na vier uur omhoog lopen met twee liter water. Bij een lokaal tentje eet ik noodlesoep en drink veel cola.
Patan, prachtig!
Vandaaag heb ik per fiets vier heidligdommen bezocht:
1: Pashupatinath, een Hindu heiligdom waar leiverbrandingen plaatsvinden.
2. Swoyambhunath, een boeddistisch heiligdom met de oudste stupa. Omdat er vanavond volle maan is was er festival, het hele heiligdom was druk bezet.
3: bodnath: de grootste stupa, een boeddistisch heiligdom. Opmerkeljik zijn de gebedsmolens en de drie ogen van boeddha. Twee daarvan hebben zicht op de wereld en een oog rjikt naar binnen. Dat betekent dat hij ook naar zichzelf kijkt en zelfbewust is. Een tibetaans klooster in de buurt van dit heiligdom was ook zeer de moeite waard. De monks begonnen een bidsessie van twee uur waar ze continue herhalen: O gij juweel in de lotus.

Morgen komt mjin djoser groep en staat me nog het volgende te doen:
09-04-'09 Amsterdam - Kathmandu
30-04-'09 Kathmandu - Amsterdam
01-05-'09 aankomst Amsterdam

• 09 April 2009 - 19:19

Fabienne:

Hey schat, veel plezier komende weken, geniet van al het moois! Volgende keer neem je me wel weer mee he? ;-)xxxx Fab

• 09 April 2009 - 20:37

Pa En Ma:

Hallo zoon.
    Mooi is het in Nepal hé!
    Geniet maar van al het moois. Probeer ook nog de steenfabriek te bezoeken.
    We kijken uit naar je volgende verhaal.
    Dikke knuffel in gedachten. XX

• 17 April 2009 - 17:48

Thijs Brink:

geniet van de tijd die je in nepal bent jongen!
    Gr. thijs