Birma. Boeddhisme inspireert. Waarom..... - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu Birma. Boeddhisme inspireert. Waarom..... - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu

Birma. Boeddhisme inspireert. Waarom.....

Door: Robbert de Zwart

Blijf op de hoogte en volg Robbert

11 November 2008 | Myanmar, Naypyidaw

Terug in Nederland. Eigenlijk wil ik mezelf niet te druk maken, dat heb ik namelijk sterker geleerd dan ooit in een boeddhistisch land als Birma. De monniken doen goed voor anderen door giften te ontvangen en de boeddhisten geven graag om hun karma te verreiken. Innerlijke kracht, het helpen van anderen, kwaad omzetten in positiviteit, anderen begrijpen en vooral accepteren wat er gebeurd want het zal wel een bedoeling hebben, en het belangrijkste: ernaar handelen. Soms vraag ik mezelf af hoe het zal zijn als ons westerse kapitaal in hun handen zou komen. Zouden ze dan ook egoïstisch en individualistisch zijn? Het is namelijk een feit dat je zelf minder overhoud als je weggeeft. Ga maar eens bij het centraal station staan. De bedelaars worden nauwelijks aangekeken, laat staan dat ze geld krijgen. Toch denk ik dat deze arme Birmese mensen zichzelf persoonlijk sterker hebben ontwikkeld dan vele in onze westerse maatschappij.

Mijn visie op de berichten van de democratische strijdster Aung San Suu kyi die adviseert de toeristen het land te vermijden totdat het militaire regiem plaats heeft gemaakt voor een democratisch land, is veranderd na mijn bezoek. Natuurlijk ontvangt het regiem geld uit toerisme maar als de toeristen niet komen worden de kleine mensen ook niet geholpen. Denkend aan een gids, lokaal vervoer, restaurants, souvenirs, etc. De gelden komen toch wel binnen door oliemaatschappijen en teak hout dat geëxporteerd wordt. Reizend door Birma merk je de onderdrukking door met de mensen te praten. Als je ze een politieke vraag stelt krijg je geen antwoord op de vraag.

Vandaag lees ik een artikel dat er 65 jaar gegeven is voor activisten Birma. Het militaire regiem bestaat grotendeels uit boeddhisten. Om hun karma te verreiken geven ze graag offers aan tempels, pagodes, projecten, monnikenkloosters, enz. Sommige monniken draaien tijdens de protesten tegen de junta hun bedelnap om als militairen een gift willen doen, directe arrestatie volgt dan. Als ik zeg dat ik het regiem ............ wens bereik ik mijn eigen karma niet, daarom zeg ik het ook niet.






  • 16 November 2008 - 10:41

    Lilian :

    Ja Robbert, wat je geeft, komt hoe dan ook bij je terug, dat is mijn overtuiging......
    Nogmaals hartstikke bedankt dat ik je heb mogen ontmoeten en van je heb mogen leren, je bent een (h)eerlijke vent, liefs Lilian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Naypyidaw

Robbert

Actief sinds 11 Juli 2006
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 19144

Voorgaande reizen:

07 Juli 2007 - 08 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: