De 'vrije' Thai-en. Trekking in Chang Mai!! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu De 'vrije' Thai-en. Trekking in Chang Mai!! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu

De 'vrije' Thai-en. Trekking in Chang Mai!!

Door: Robbert de Zwart

Blijf op de hoogte en volg Robbert

11 December 2008 | Thailand, Bangkok

Op 5 december is het internationale vliegveld van Bangkok weer vrijgegeven na een week bezet te zijn geweest door demostranten tegen de Thaise premier, die een stroman van zijn corrupte voorganger bleek te zijn.

Als Fabienne en ik gesloopt door de lange vlucht met Eva-airways voeten aan wal zetten bestellen we een taxi naar ons gererserveerde hotel in het backpackersgebied. In vergelijking met Birma, waar ik recentelijk was, valt de losse en moderne kleding van de Thaien me direct op. In restaurants wordt er niet met stokjes gegeten maar met mes en vork. Bier is er in overvloed en de witte toerisen lopen schaterend en dronken over de lokale night market.De tweede nacht hadden we daardoor veel geluidsoverlast.

De eerste dag in het vieze bangkok wordt ik ziek van de uitlaatgassen, vermoeidheid en indrukken. Tijdens ons slenterdagje worden we overladen van de Thai-en die handel willen drijven. Een lokale tuk tuk brengt ons voor slechts 1 euro naar 3 heiligdommen. Inclusief was de dure touristenshop waar hij zijn benzine en comissie krijgt. Het kon niet anders!! Zo goedkoop. Als ik dit systeem analyseer krijg ik een naar gevoel: De tuk tuk is door de overheid in het leven geroepen de stad te promoten aan toeristen. Waarschijnlijk beheerd z'on corrupte ambtenaar die toeristenshop.
In de middag willen we naar het grote paleis gaan. Maar helaas, het is speciale boeddhadag dus kunnen we er niet in. Een boottochtje is ook leuk dus besluiten we hiernaar op zoek te gaan. 1 uur 20 euro per persoon 1,5 uur 25 euro en 2 uur 30 euro. We zetten de onderhandeling in en komen op 11 euro voor twee personen. Dit was waarschijnlijk de boenprijs want we kregen een kapitein die naar schatting voor 30 % kon zien en stoppen voor de weinig spectaculaire drijvende markt deed hij niet. Ik dommel bijna in slaap en vergelijk de Birmese gastvrijheid en service met de handelsgeest en afhandeling van de Thaien en denk: wij hebben ze waarschijnlijk zo gemaakt? Na dit dagje rondslenteren besluiten we een vlucht naar Chang mai te nemen en de rust op te zoeken.

De vlucht duurt een klein uurtje. We zijn blij met onze keuze om niet 14 uur in de nachttrein te reizen en genieten van confort. Hetzelfde ritueel herhaalt zich en we nemen een taxi op de luchthaven. De taxichauffeur brengt ons naar K2 een fantastische guesthouse voor een fair price. Het pas twee maanden open. De mensen zijn hier vriendelijk en al gauw weten ze ons te strikken voor een jungle trekking.

Onze gids CAI noemt zichzelf jungle man. Een enthousiaste jongen van 26 jaar die er zin in heeft. We delen deze tour met twee Fransen die al twee jaar op reis zijn. Na 2,5 uur rijden en een stop bij hot springs nuttigen we een lunch voordat we op de 4-wheeldrive overstappen. Die barre rit had geen van ons allen gedacht. In de lowgear werden met grof motorgeweld naar boven gereden. Lopend door de prachtige natuur krijgen we uitleg over van alles en nog wat.
De eerste nacht slapen we in een homestay. De Chief van dit dorp, een Karen, is een grapig mannetje die zich maar al te graag laat fotograferen met een dikke zefgemaakte sigaret. ' s Avonds koelt het af en drinken we lokale whiskey. De volgende dag is het 1,5 uur lopen naar het kamp. Wederom een heerlijk rustige plek. Vanuit het kamp is het nog 1,5 uur wandelen naar de waterval waar we een heerlijke koude douche nemen. Fabienne is door haar enkel gegaan een flink te pakken genomen door insecten. Desalniettemin gaat ze mee en klautert evengoed als iedereen over de junglebruggen. Terug op het kamp maakt CIA heerlijke Thai curry.
De volgende ochtend lopen we een uurtje. De truck wacht ons al op. Een olifantentocht wordt ons volgende avontuur. We stappen op de een olifant. De wildwaterrafting van 10 km was ook een fantastische ervaring. Nu gaan we weer een dagje relaxen. Heerlijk zo samen op vakantie!!!

• 11 December 2008 - 22:20

Ma En Pa:

Hallo lieve Robbert en Fabienne. Lekker om weer zo'n mooi verhaal te lezen van een bijzonder land. Geniet met volle teugen en laat jullie verrassen op een goede manier. Is er al iets te merken van Kerstsfeer?
    Veel plezier samen
    Kus van ons