25-daagse rondreis Egypte - Reisverslag uit , van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu 25-daagse rondreis Egypte - Reisverslag uit , van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu

25-daagse rondreis Egypte

Door: Robbert de Zwart

Blijf op de hoogte en volg Robbert

23 Mei 2007 | ,

Beste mensen,

Overmorgen 24 mei, ga ik een 25-daagse reis door Egypte begeleiden voor Djoser. Op 17 juni zal ik weer een eerste stap zetten op Nederlandse bodem. Tot dan!

Voor de geinteresseerde een reisbeschijving:

Caïro

Dag 1 Amsterdam - Caïro
Dag 2 Caïro

Caïro kun je het beste zoveel mogelijk lopend verkennen. Dit is de leukste manier om direct met de stad en haar bewoners in contact te komen. Om een indruk te krijgen van de grootte van deze metropool kun je de eerste dag te voet naar de Caïro Tower gaan, waar de lift je naar de bovenste verdieping brengt voor een fantastisch uitzicht. Met een beetje geluk zie je in de verte de piramides van Gizeh liggen.

Op de terugweg loop je langs het Egyptisch museum waar je met gemak een aantal uren kunt ronddwalen. Wanneer het je duizelt van de mummies en schatten van Toetanchamon kun je in de buurt lunchen of een broodje kopen. Breng ook een bezoek aan de oude islamitische wijk van Caïro, waar de Ibn Tulun, de al-Rifai en de Sultan Hassan-moskee de moeite waard zijn. Loop dan ook even naar de nabijgelegen citadel, vanwaar je over de stad kunt uitkijken.

Via een wirwar van straatjes en steegjes kun je vervolgens doorlopen naar de Khan el Khalili, de grootste goud-, specerijen-, snuisterijen- en souvenirmarkt van Caïro. Eetgelegenheden zijn er te over rondom het plein voor de nabijgelegen moskee van Hussein. Je kunt daar ook een, zelf samen te stellen, zoete of hartige pannenkoek proberen. Over de Muski-straat, die wordt gedomineerd door levendige straathandel, kun je vervolgens naar het hotel terug, lopend of met één van de vele goedkope taxi's.

Ook heel interessant is het oudste gedeelte van de stad, koptisch Caïro. De metro brengt je naar deze wijk, waar je het koptisch museum, een synagoge en een aantal oude kerken op Romeinse funderingen kunt zien.

Tevens is het mogelijk om vanuit Caïro een facultatieve excursie te maken naar de piramides van Memphis en Sakkara. Je vertrekt dan vroeg in de ochtend naar het het 25 kilometer ten zuiden van Caïro gelegen Memphis, ooit hoofdstad van het oude Egypte. Na een kort bezoek rijdt je door naar het gravencomplex van Sakkara. Een gids kan je op deze excursie inwijden in de geheimen van de grafcultuur van de farao’s.

Bahariya, Witte woestijn, Farafra

Dag 3 Caïro – Gizeh – Bahariya
Dag 4 Bahariya
Dag 5 Bahariya – jeepsafari Witte Woestijn

Op weg naar Baharia bezoeken we de drie piramides bij Gizeh met de beroemde Sfinx. Onderweg maak je kennis met de verlatenheid van de woestijn. Versteende stukken hout vormen het bewijs dat hier miljoenen jaren geleden een uitgestrekt bos voorkwam.

Bahariya is mooi gelegen tussen zwarte heuvels, die hun kleur ontlenen aan de aanwezigheid van mineralen in de bodem. De oase kent enkele mooi gelegen bronnen, waar tot 45° heet ijzerhoudend water omhoog welt. Je kunt er een verkwikkend en heilzaam bad in nemen. Onder de huizen van het stadje liggen Romeinse resten verborgen en opgravingen zijn nog in volle gang. Recentelijk stuitten archeologen op een honderdtal tombes met daarin met goud bedekte mummies, die we kunnen bezoeken.

Even buiten het stadje bevindt zich bij Karat el-Faragi een andere begraafplaats met dierlijke mummies van roofvogels, ibissen en gordeldieren. Een mooi uitzicht over de oase, de dorpjes en de akkers heb je vanaf de top van de 50 meter hoge Jebel al-Ingreez. Met name tijdens zonsondergang is de klim de moeite waard. In de verte zie je hoe het oprukkende zand van de duinen een aantal oudere nederzettingen dreigt te overspoelen.

De oase Farafra bestaat uit slechts één bewoond dorp, dat enkele vrolijk beschilderde huizen heeft. Het is de meest geïsoleerde oase in de Libische woestijn en is bekend vanwege zijn sterk traditionele levenswijze. Je treft in en rond het dorp dan ook veel bedoeïenen aan. Het oudste gedeelte van het dorpje bevat het Farafrafort en ligt tegen een heuvel aan, geflankeerd door een groene strook grond met schaduwrijke palmbomen.

Tussen de oases Bahariya en Farafra ligt de Zwarte Woestijn, die zo genoemd wordt vanwege de aanwezigheid van zwarte ijzerhoudende stenen. Voorbij het dorp Hayz dichterbij Farafra kom je in de Witte Woestijn. Als paddestoelen rijzen hier door de wind geërodeerde witte kalkstenen rotsformaties uit de vlakte omhoog. Omdat hier miljoenen jaren geleden een zee is geweest zijn kalklagen ontstaan waarin nog fossielen van schelpen en slakken te vinden zijn.

Inbegrepen in de 25-daagse reis is hier een wel heel speciale overnachting. We slapen in de buitenlucht in de buurt van deze formaties en bedoeïenen maken een avondmaal onder de sterren voor je klaar. Een onvergetelijke ervaring!

Dakhla,

Dag 6 aankomst Farafra - Dakhla
Dag 7 Dakhla
Dag 8 Dakhla – jeepsafari Nubische woestijn

Dakhla oase ligt 300 km van Farafra. De wegen zijn goed berijdbaar, al is het wegdek af en toe wel eens onder het zand gewaaid. We rijden door een gebied met uitgestrekte zandduinen die deel uitmaken van de Grote Zandzee. De oase Dakhla bestaat uit 14 verschillende nederzettingen en heeft ongeveer 70.000 inwoners. Het wordt in het noorden geflankeerd door roodbruine rotsformaties.

Na onze rit door de woestijn doen de groene velden en palmbomen, die Dakhla omringen onwerkelijk aan. In de oase wordt van alles verbouwd. Niet alleen verschillende groenten, maar ook rijst, pinda’s en heerlijk fruit. We overnachten in het grootste dorp, Mut genaamd. Hier is in een traditioneel huis het museum van de Erfenis gevestigd, dat een goed beeld schetst van de rijke tradities en gewoonten in de oase.

Je kunt een trip maken naar het 35 km verderop gelegen Al-Qasr, een oude islamitische stad met moskeeën uit de 10e eeuw. Het centrum van dit oude stadje is een waar labyrint van nauwe straatjes en uit kleileem opgetrokken huizen. Even verderop liggen de graven van Muzawaka waar mummies uit de Romeinse tijd te zien zijn. Bij Hagar ligt een tempel uit de tijd van Nero. p het eind van de dag kun je het stof afspoelen door een duik te nemen in een van de hete bronnen of een schitterende kamelenrit maken door de zandduinen om de zonsondergang te zien.

De weg naar de oase van el-Kharga wordt vaak bedreigd door oprukkende zandduinen. tempels uit de Romeinse tijd. Kharga bestond een eeuw geleden uit niet meer dan een fort en was de enige stopplaats op de weg, die de slavenhandelsroute vormde tussen Noord-Afrika en het tropische zuiden.

Buiten het stadscentrum tref je bij Hibis de tempel van Amun aan. Het is één van de weinige Perzische monumenten in Egypte, met enorme reliëfs van koning Darios op de buitenmuren. Verderop ligt de necropolis al-Bagawat. Hier werden christenen begraven in kleine kapelletjes. Sommige zijn aan de binnenzijde met mooie koptische muurschilderingen verfraaid. Bekend hier is de kapel van de Vrede met afbeeldingen van Adam en Eva. Opnieuw brengen we de nacht door onder de sterrenhemel in de woestijn.

Abu Simbel, Aswan

Dag 9 aankomst Abu Simbel
Dag 10 Abu Simbel – Aswan
Dag 11 Aswan, Philae
Dag 12 Aswan

De laatste etappe van de woestijntocht eindigt aan de oevers van het Nassermeer, in het magische Abu Simbel. Omdat de meeste reizigers de de rotstempels van Ramses II en zijn vrouw Nefertari bezoeken tijdens een dagexcursie heerst hier ’s avonds de aangename rust van een Egyptische provinciestad. Het tempelcomplex is het mooist als het door de zon beschenen wordt, in de ochtend dus.

Na Abu Simbel staan de andere hoogtepunten van de Nijlvallei op het programma. Gedurende je verblijf in Aswan is er volop gelegenheid om de gezelligheid van dit stadje op je in te laten werken. Verzuim niet om over de bazaar met zijn typische Nubische sfeer te slenteren. Vanuit Aswan zijn enkele interessante facultatieve uitstapjes te maken.

Met een felucca kun je de eilandjes in de Nijl bezoeken. We leggen aan bij Elefantine-eiland, waar een klein museum en een Nilometer te bezichtigen zijn. Daarna vaar je naar de andere Nijloever. Verderop in de woestijn staat de ruïne van het Simeonsklooster waar je lopend of per kameel heen kunt gaan. Aan deze zijde van de Nijl liggen verschillende Nubische dorpjes. Tijdens deze eilandexcursie bezoeken we een dorpje om er wat rond te kijken en om er te lunchen bij de bootsman.

In de reissom inbegrepen is een excursie naar de 10 km ten zuiden van de stad gelegen High Dam, de stuwdam die het Nasser-meer deed ontstaan, en op de terugweg stappen we in een bootje dat ons overzet naar het eilandje waar de beroemde tempels van Philae zijn heropgebouwd.

Zeilen

Dag 13 Aswan, zeilen
Dag 14 Zeilen naar Kom Ombo – Edfu – Luxor

Vanuit Aswan maken we een tweedaagse zeiltocht op een felucca op de Nijl. Tijdens deze feluccatocht zijn alle maaltijden inbegrepen, voor drankjes moet je wel zelf zorgen. De eerste dag varen we noordwaarts tot vlak voor Kom Ombo waar we ons opmaken om de nacht door te brengen op de boot. De tweede dag varen we nog iets verder totdat we bij Kom Ombo weer voet aan vaste wal zetten. Via de tempel van Edfu rijden we per bus verder richting Luxor.

Luxor

Dag 15 Luxor
Dag 16 Luxor, excursie Thebe
Dag 17 Luxor

Vanaf het Midden-Rijk, rond 2000 v.C. ontwikkelden de heersers Weset, zoals Luxor toen heette, tot een bloeiende stad. De stad werd verfraaid met talloze tempels. In het centrum van dit gezellige en drukke stadje ligt de grote Luxortempel. Vanuit deze tempel leidde een laan geflankeerd met sfinxen naar het enkele kilometers noordelijker gelegen tempelcomplex van Karnak. De restanten van deze laan zie je wanneer je je per koets naar deze tempel laat vervoeren.

Ook kun je voor een klein bedrag een fiets huren om Luxor en de tempels van Karnak te verkennen. De fiets is ook een leuke manier om de omgeving van Luxor te verkennen. Zo kun je de fiets op de lokale pont zetten en na enkele tempels en graven op de westelijke Nijloever tussen suikerrietplantages en door kleine dorpjes te fietsen.

Het moderne museum van Luxor is klein, maar beschikt over enkele bijzondere voorwerpen en beelden die zijn gevonden in de omliggende graven en tempels. Uiteraard is een excursie naar de westoever in de reissom inbegrepen. Op een van de dagen staat vervoer beschikbaar voor een bezoek aan de tempels op de westoever en de rotsgraven in de vallei der Koningen. De heersers uit het Midden-Rijk lieten hier hun graven in de rotsen uithouwen en voorzien van prachtige schilderingen en reliëfs.

Indrukwekkend en mooi tegen de rotswand gelegen is de aan Hatsjepsoet gewijde tempel van Deir el-Bahari. Op de terugweg passeer je de tempels van Ramses II en Medinet Habu en bezoek je het dorp van de handwerkers. Bij de bezoeken aan al deze bezienswaardigheden word je begeleid door een gids, die de bijzondere kanten van de beroemde Egyptische oudheden voor je belicht.

Je kunt vanuit Luxor ook een optioneel bezoek brengen aan de tempels in Dendera en Abydos. Zowel de Hathortempel in Dendera, de tempel van Seti I in Abydos als de tocht over het platteland erheen zijn zeer de moeite waard.

Sinaï en Dahab

Dag 22 Dahab
Dag 23 Dahab – Caïro
Dag 24 Caïro
Dag 25 Caïro – Amsterdam

Vanuit Luxor reizen we in konvooi naar Suez. De middag brengen we door in Hurghada. Deze badplaats aan de Rode Zee heeft witte stranden en is vanwege de prachtige koraalriffen een waar snorkelparadijs dat over de hele wereld bekend is. Let wel op dat je een T-shirt aantrekt als je het water in gaat, want je verbrandt heel gemakkelijk terwijl je je aandacht bij de kleurige onderwaterwereld hebt.

Suez is wereldberoemd vanwege het gelijknamige kanaal dat de handelsroutes naar Azië in 1869 enorm inkortte. Nog altijd speelt dit kanaal een belangrijke rol in de scheepvaart. Als we met onze bus uit de tunnel onder het kanaal komen begint de rit door de Sinaï, die vol zit met bijbelse verwijzingen en eindigt bij de plaats van het brandend braambos, waar nu het beroemde Grieks-orthodoxe St. Catharinaklooster ligt.

Het klooster ligt als een ommuurde vesting ingebed tussen de steile berghellingen. We staan vroeg op om, in navolging van Mozes, de berg Sinaï te beklimmen en bij zonsopgang van het magnifieke uitzicht te genieten. Kleed je voor deze tocht echter wel warm aan. In de omgeving van St. Catharina kan het in de wintermaanden in de vroege ochtend soms erg koud zijn.

Na onze beklimming van de berg Sinaï rijden we later op de dag verder naar Dahab, waar je drie overnachtingen hebt in een aan het strand gelegen hotel. Overdag zijn er volop mogelijkheden om aan de schitterende baai van zon, zee en strand te genieten of naar het verderop gelegen stadje te gaan. Je kunt een facultatieve excursie met een terreinauto maken naar de Coloured Canyon in de bergen van de Sinaï.

Tijdens je laatste verblijf in Caïro bezoek je de bezienswaardigheden waar je de eerste keer niet aan toe bent gekomen en dien je zeker nog een bezoek te brengen aan de Khan el Khalili voor de laatste souvenirs. Vanuit Caïro vliegen we ’s middags terug naar Amsterdam.

• 23 Mei 2007 - 21:26

Ilse:

Ik ga je route later nog eens uitgebreid lezen! Ik ben zelf wel eens in Egypte, Hurghada geweest en heb daar mijn advanced open water gehaald. Inderdaad mooi koraal en mooie onderwaterwereld. Mocht je daar gaan duiken, doe dit dan bij een goede duikschool ;-). Ik heb met mijn duikschool nogal slechte ervaringen! Anyway daar zal je wel geen tijd voor hebben. Succes en tot in Nederland!!!
    Liefs Ilse

• 23 Mei 2007 - 21:55

Andrea:

Hoi Robbert
    Wij wensen je wederom een hele fijne tijd daar en geniet ervan. Dat doen wij van jouw
    belevenissen. Heel veel plezier en een goede reis.

Groetjes van Andrea en Koos.

• 08 Juni 2007 - 19:02

Pa En Ma:

We gaan zeker een keer naar Egypte. je weet dat we van wandelen houden.
    Leuk om je verhaal te lezen.
    Dikke knuffel van ons in gedachten.