Een tragisch bericht een mooie reis met kids - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu Een tragisch bericht een mooie reis met kids - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu

Een tragisch bericht een mooie reis met kids

Door: Robbert de Zwart

Blijf op de hoogte en volg Robbert

11 Mei 2007 | Kenia, Nairobi

Op 29 april waren we rond 19.00 uur lokale tijd bij de bagagerekken om de eerste stap te zetten in Nairobi, Kenia. Bij de visumafhandeling probeerde ik de eerste te zijn zodat de groep kinderen en ouders achter mij bleven. In deze rij dacht ik over Josef, de kok waarmee ik van juli t/m oktober 2006 heb gewerkt. Benieuwd dat ik was liep ik naar het Djoser bordje toe om te kijken welke crew ik had. Ineens stonden twee chauffeurs van de vorige reizen voor mijn neus. Moses en Murithi. Na een enthousiast ontvangst vertelde ze dat Josef vorige maand is overleden in het ziekenhuis. Dit was een aardige domper voor me want het was zo'n aardige vent. Ondertussen kwamen de ouders en kinderen die de Djoser safari door Kenia gingen maken al aan.

Na het welkomspraatje zijn de meeste gelijk gaan slapen want de volgende dag stond er een hele lange reis naar de Masai Mara op het programma waar we drie dagen zouden blijven. Gelukkig had ik daar wat meer tijd om met Moses 2, de kok te praten. Josef overleed aan een onbekende kwaal. Tijdens mijn reizen had hij regelmatig last van zijn buik en dat is hem fataal geworden. In de nacht van zijn dood is ook zijn dochter geboren. Hij heeft haar net gemist, het lokale bedrijf, de crew en vrienden hebben een donatie gegeven voor zijn vrouw en tijdens de begravenis waren veel mensen aanwezig. In Afrika heb je geen uitkering maar moet je zelf met de familie voor elkaar zorgen. Zijn kinderen zullen niet de opvoeding krijgen die ze verdienen; dit is helaas ook Afrika.

Ondertussen reis ik van plek naar plek waar ook armoede is. De nederlandse kinderen zijn tussen 6-12 jaar. Niet alle kinderen realiseren dat ze het heeel goed hebben. Sommige wel en hebben het nog steeds over het Masai dorp waar de mensen tussen de koeienpoep leven. Ze maken een prachtige reis. Zien leeuwen, slapen in een mooie lodge, moeten soms tenten opzetten, maken boottchten tussen de nijlpaarden, hebben heerlijk te eten van de kok en hebben een mooi einde in mombasa aan de kust. Helaas regent het heel hard maar daar trekken de kinderen zichzelf niks van aan. Ondanks het regent gaan ze toch lekker zwemmen en ' dat zijn ook kinderen'. Mijn eerste ervaring met een juniorreis was goed, beter dan ik had verwacht, wellicht ga ik het vaker doen.

van 13 t/m 23 mei ben ik in Ned., daarna vlieg ik voor 25 dagen naar Egypte voor de volgende uitdaging.

Robbert

  • 11 Mei 2007 - 08:08

    Lucy:

    Hey Robbert,
    Helaas heb je je goede vriend niet meer kunnen ontmoeten! Het leven kan soms hard zijn natuurlijk niet alleen in Afrika maar ook elders in de wereld...
    Veel succes met de junior rondreis.
    Groetjes van Lucy en natuurlijk ook van Mart

  • 11 Mei 2007 - 10:21

    Pa En Ma:

    Spijtig dat de familie van Jozef nu zonder hem verder moeten. Het leven kan hard zijn. Bijzonder dat de kinderen zo energiek zijn en kunnen genieten van alles. Rust lekker uit in Mombassa! We staan zondagavond om 19.00 uur op Schiphol. tot gauw, liefs en een knuffel van ons

  • 11 Mei 2007 - 20:15

    Mink En Coby:

    Hoi Robbert,
    Fijn dat de reis zo goed gegaan is en dat het ondanks het nare begin toch nog een fijn eind kreeg. Geniet van je tijd in Nederland en voor de volgende reis alvast heel veel succes.
    groetjes Mink en Coby

  • 11 Mei 2007 - 20:39

    Ilse:

    Hee,
    Leuk dat je over een paar dagen al terugkomt. Kunnen we even bijkletsen...
    Goede terugreis!
    Liefs Ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Robbert

Actief sinds 11 Juli 2006
Verslag gelezen: 80
Totaal aantal bezoekers 19145

Voorgaande reizen:

07 Juli 2007 - 08 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: