Cambodja, Arm maar rijk - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu Cambodja, Arm maar rijk - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu

Cambodja, Arm maar rijk

Door: Robbert de Zwart

Blijf op de hoogte en volg Robbert

19 Juli 2008 | Nederland, Amsterdam

In één van de armste landen sta je op het punt om Angor Wat te bezoeken. Ik heb het privilege om dit voor de tweede keer te doen in mijn leven. Ik verheug me morgen om dit ombeschrijvelijke tempelcomplex te bezoeken.Met inmense tempels gebouwd door de verschillende eeuwen heen behoort dit tot één van de zeven wereldwonderen.Ondanks dat ik mezelf gelukkig mag prijzen dit wederom mee te maken voelt dit niet zo met diaree, maar dit gaat vast over na wat noodle soepjes.

De mensen zijn arm en hebben weiig toekomstperspectief. De gruwelijke verhalen over de Pol Pot periode deden me vorig jaar al beseffen dat er massamoorden werden gepleegd in mijn geboortejaar, maar nu wordt je er nogmaals mee geconfronteerd. Naar schatting zijn er 1,5 tot 2 mlj. mensen gedood. Angor wat is onbegrijpelijk nouwelijks aangetast geweest tijdens deze 'oorlog'. Pas vanaf 1993 is het opgenomen op de UNESCO erfgoedlijst en zijn er diverse landen actief in de restauratie.

Zojuist heb ik een floating village bezocht waar mensen op boten leven en handelen. Pure armoede zou je denken maar de mensen hebben rust. Lekker in hun hangmatje en alles op z'n tijd. Dit beeld brengt me weer terug naar de realiteit en voor de zoveelste keer vraag ik me af: wat heb je nodig in het leven? En voor de zoveelste keer kom je er weer achter dat je vluchtige leven in Nederland je gezondheid doet aantasten. Weer tijd voor een nieuwe stap.




  • 20 Juli 2008 - 12:02

    Pa En Ma:

    Lieve Robbert.
    Fijn iets van je te horen. Geniet nog maar even van je rust. We zien je gauw.
    Liefs ook van Marjet. XXX

  • 27 Juli 2008 - 10:21

    Ilse:

    Heej!
    Cambodja..ben ik nog niet geweest. Zoals zoveel landen, haha! Leuk om weer iets van je te lezen.
    Grx Ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Robbert

Actief sinds 11 Juli 2006
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 19145

Voorgaande reizen:

07 Juli 2007 - 08 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: