Nieuwjaar in Hoi AN - Reisverslag uit , van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu Nieuwjaar in Hoi AN - Reisverslag uit , van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu

Nieuwjaar in Hoi AN

Door: Robbert de Zwart

Blijf op de hoogte en volg Robbert

01 Januari 2007 | ,

Beste allemaal,

Ten eerste wens ik iedereen een gelukkig nieuwjaar. Mijn oudejaarsdag begon wat ongelukkig, maar het nieuwe jaar ging uitermate goed.

Met een reisgezelschap van 20 personen reis ik door Vietnam. De rondreis van 23 dagen is zeer interessant en doet veel plaatsten aan. Je ziet duidelijk dat er veel schade is geweest die door o.a. door de Amerikanen zijn veroorzaakt. De wat oudere mensen hebben dit waarschijnlijk op de voet gevolgd op de Nederlandse televisie. In 1968 voert een troep Amerikanen een strafexpeditie uit genaamd Serch & Destroy. We bezoeken My Lay. Dit dorp wordt compleet uitgeroeid, er worden 504 personen vermoord. Een documentaire van de KRO in het Nederlands gaf ons een beeld van de massaslachting. Er was een 'goede' Amerikaanse verkenninghelicopterpiloot die een aantal levens heeft gered met gevaar voor eigen leven, maar veel mocht het niet meer baten. In deze documentraire was een vrouw te zien die al haar familileden had verloren. Ze vroeg de piloot waarom hij niet meer mensen had gered. Hij zij dat hij er niet meer had kunnen redden. Hij huilde en zei voor de camera: ' hoe kan je nou vechten tegen deze lieve mensen.' Alhoewel hij het natuurlijk wel heeft gedaan.
Onze bus liep in dit plaatsje ook wat schade op. De meereizende busboy had een tak over het hoofd gezien toen hij de chauffeur aanwijzingen gaf om naar achter te rijden. Gevolg: een kapotte achterruit.

De volgende dag (ouderjaarsdag) is deze gelukkig gerepareerd. Hoi An is een hele touristische plaats in Vietnam. Een outoluwe binnenstad beschermd door Unesco, was vroeger een drukke handelsstad waar Aziatische kooplieden samen kwamen. Omdat er veel touristen zijn hebben we oud-en- nieuw daar gevierd. De groep bijeen gebracht en genoten van een prachtige dansvoorstelling van 18.20 tot 18.40 uur in het Hotel. Daarna zijn we gezamelijk wat gaan eten in het hotel. Helaas veranderde dat in een Fiasco. Het eten kwam te laat, de friet was koud, pizza's waren niet juist, biefstuk leek en smaakte naar kattenvoer, de mensen klaagde steen en been. Logisch natuurlijk.. Uiteindelijk heb ik ze maar naar de stad gestuurd en heb ik de zaak opgelost met de manager. Tijdens zo'n gebeurtenis kom ook gelijk achter de ware aard van de mens. Het spreekwoord: ' hoe ouder, hoe wijzer,' ging deze avond helaas niet helemaal op voor iedereen. Uiteindelijk is het wel weer vergeten denk ik, maar het was wel even een domper. Dit terwijl het eten vorig jaar erg goed was in het hotel, aldus de gids. We verzamelen om 23.30 uur in Tam tam cafe en doen een dikke proost met elkaar. Gelukkig nieuwjaar!!!!!!

• 01 Januari 2007 - 10:28

Gerrit En Joke:

Hoi Robbert,
    Jij ook de beste wensen voor 2007.

• 01 Januari 2007 - 10:51

Gerrit En Joke:

Hoi Robbert,
    Jij ook de beste wensen voor 2007.

• 01 Januari 2007 - 12:06

Kees Kniertje:

robbert een bereisd 2007 prettige reis wy kyken naar de volgende mail gr ke kn

• 01 Januari 2007 - 12:13

Andrea En Koos:

Robbert,
    Jij ook de allerbeste wensen en vooral heel veel gezondheid voor 2007,geniet van alle mooie dingen daar.
    Gr. Andrea en Koos.

• 01 Januari 2007 - 13:14

Pa En Ma:

Beste wensen voor 2007, doe je best met de groep en geniet van de cultuur in het land, ook al wordt het overschaduwd door oorlogsverleden. Liefs en kussen van ons

• 02 Januari 2007 - 10:57

Marjet:

Ha Robbertje! Was gezellig even aan de foon! Laat je niet gek maken door die onnozele mensen! Geniet van dit indrukwekkend land!
    Dikke kus

• 05 Januari 2007 - 13:44

Ilse:

Hey Robbert,
    Ik sluit me geheel bij Marjet aan!
    Take care en good luck!
    Liefs Ilse

• 06 Januari 2007 - 16:41

Rhode:

Robbert allerbeste wensen voor 2007.....
    In goede gezondheid en met veel geluk!!!
    En even tussendoor ,zeg maar gewoon tegen die mensen: PUUR!!!!
    Dan snappen ze het vast wel ;-)
    Mazzl groetjes Rhode

• 09 Januari 2007 - 14:06

Caroline:

Ik wens jou ook alle goeds toe in het volgende jaar laiverd!!

Leuk je weer te volgen!
    Dikke zoen