hobbel de bobbel de bobbel - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu hobbel de bobbel de bobbel - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Robbert Zwart - WaarBenJij.nu

hobbel de bobbel de bobbel

Door: Robbert de Zwart

Blijf op de hoogte en volg Robbert

10 September 2006 | Nederland, Amsterdam

Hallo iedereen,

De tweede Kenia safari van 21 dagen zit er al weer op. Vandaag krijg ik een nieuwe groep van 20 mensen. Mijn vorige groep telde slechts negen personen en de eerste tien dagen zelfs elf. De dochters van de eigenaar van JSJ, de lokale touroperator gingen deze keer mee.

Hobbel de bobbel de bobbel. De wegen in Kenia zijn een hel en dan is dat licht uitgedrukt. Vier jaar geleden konden de chauffeurs bepaalde delen 2x zo snel rijden.
Deze keer ging de trip zoals geplant en hoefde er geen routewijzigingen plaats te vinden. Dat betekende: Lake Turkana in het noorden van Kenia. Hier wonen o.a. de Turkana's, een van de 42 bevolkingsgroepen van Kenia. Ze leven vooral van de visvangst vanuit dit zoute meer van 700 km2. Het tourisme staat hier nog steeds in de kinderschoenen. De kinderen, die overgens geen schoenen hebben, raken je huid aan, komen nieuschierig naar je toe en verbazen zich van de blanke kleur die tevoorschijn komt als er met vingers druk wordt gezet op een verbrandde arm. De woestijnachtige droge warmte dwingt je om niks te doen behalve te overleven. Kamelen doen het hier overgens erg goed omdat ze een lange tijd zonder water kunnen.
Op central Island waar we naartoe worden gebracht per boot, treffen we drie uitgedoste vulkanen aan. Het is te donker en we zetten ons kamp op, althans kamp, een openluchtkamp. Rond 22.00 uur komt de wind een beetje opzetten waardoor de muggen wegblijven. Omdat het een eiland is hebben we weinig licht van buiten en dat geeft een prachtige sterrenhemel. De diverse vallende sterren zullen ons zeker geluk gaan brengen.

Dit geluk heeft de groep niet ontlopen. Net voordat naar de camping rijden van het overweldige Masai Mara nationaal reserve met velden vol wildebeesten, zien we een cheetah jagen. We besluiten te stoppen. Hij jaagt op een troep Thomson gazellen. Na goed kijken, huppelt hij er naartoe todat hij het op een sprinten zet. Hij heeft het gemunt op het jonkie. Na een renpartij van ongeveer 1,5 minuut heeft hij hem een kill. De tweede kill die ik gezien heb.Hij pakt de prooi bij de strot en zorgt dat deze geen adem meer krijgt. Deze kill was bijzonder omdat de achtervolging precies in een straal van 20 meter voor onze neus afspeelde. Een kill, een goed einde van de safari en de laatste avond in een tentje. We nemen na 15 dagen safari afscheid van de truck met chauffeur en kok en gaan de volgende dag per nachttrein naar Mombasa aan de kust.

30 oktober ben ik eer thuis. Groetjes Robbert

• 10 September 2006 - 10:16

Ron En Sabine:

Hoi Robbert. Jij maakt weer een hoop leuke dingen mee. Zo'n safari lijkt mij ook erg boeiend om een keer mee te maken. Sabine en ik gaan op de dag van jouw terugkomst naar Nieuw Zeeland voor 4 weken. Ook avontuurlijk, maar dan anders. Wie weet, komen wij ook nog een keer in Afrika.
    In ieder geval, nog veel plezier daar!

groetjes

• 10 September 2006 - 17:44

Ilse:

Hoihoi,
    Wat een avontuur, gaaf hoor. Ik hoop ook naar zuid-afrika te kunnen voor een vrijwilligersproject. Ik hou je op de hoogte. Veel plezier met deze nieuwe groep en dan tot in november!
    Grx Ilse

• 11 September 2006 - 08:45

Marjet:

Ha Robbertje :)
    Wat een bijzonder einde van de safarireis. Wat gaaf dat je deze natuurketen van dichtbij hebt meegemaakt. Natuurlijk wel zielig voor de gazelle, maar het is "circel of life" moet je maar denken. Veel plezier met je laatste groep. xxx

• 11 September 2006 - 08:52

Pa En Ma:

Hallo lieve zoon
    Met ons gaat alles goed!
    Mooie avonturen beleef je zo met de groep. Safari is heel bijzonder om mee te maken, vooral als je een natuurverschijnsel voor je neus ziet gebeuren. Het is leuk als je wat foto's op de site zet. Succes en veel liefs XXXX

• 24 September 2006 - 14:05

Caroline:

Heee Rob,

Ik heb je net een mail gestuurd met allemaal vragen, maar bedacht me toen ineens dat je ook nog een website hebt! Het klinkt weer heerlijk Afrikaans!!

Dikke zoen! Enne.. Begin november maar weer even stappen in Grunn??